Inclusio herontwikkelt kantoorgebouw in Woluwe en creëert 79 betaalbare huurappartementen

• Brussel, 30 september 2020: Vandaag werd het officiële startschot gegeven voor de herontwikkeling van Antares, een voormalig kantoorgebouw in Sint-Lambrechts-Woluwe. Inclusio zal het gebouw circulair verbouwen tot 79 betaalbare wooneenheden, van studio’s tot appartementen met vier slaapkamers.
  • Het project is laureaat van Be Circular 2019 en zal opgeleverd worden in 2021.
  • Antares zal verhuurd worden aan het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) van SLW, dat de woningen zal onderverhuren volgens zijn sociaal beleid
Xavier Mertens, CEO van Inclusio: “De urgentie spoort ons aan om weg te gooien, terwijl de langetermijnvisie ons inspireert om te hergebruiken en te recyclen. Inclusio draagt circulariteit hoog in het vaandel. In tegenstelling tot het huidige consumptiemodel gebaseerd op snelle winst, willen wij waarde op lange termijn creëren waarbij in het bijzonder rekening gehouden wordt met zowel de kostbare grondstoffen van onze planeet als de sociale integratie van onze projecten”.
Olivier Maingain, burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe: “Het College is verheugd over de samenwerking tussen de privésector en het Sociaal Verhuurkantoor van Sint-Lambrechts-Woluwe, waardoor de herbestemming van een kantoorgebouw naar 79 betaalbare woningen mogelijk wordt. De renovatie van het gebouw is in overeenstemming met de principes van circulaire economie en duurzame ontwikkeling, waar we veel belang aan hechten, en draagt ook bij aan de revitalisering van de wijk. We hopen dat dit initiatief een bron van inspiratie zal zijn voor andere herbestemmingen van kantoren naar woningen”.

Het gebouw

Antares werd in 1991 gebouwd en deed sindsdien dienst als kantoorgebouw. Het wordt nu circulair herontwikkeld door Inclusio, in samenwerking met architectenbureau DDS+. Het gebouw, met een bruto oppervlakte van 8.115 m², zal 79 betaalbare wooneenheden en een gemeenschappelijke ruimte aanbieden, waaronder:

• 18 studio’s,
  • 18 appartementen met 1 slaapkamer,
  • 31 appartementen met 2 slaapkamers,
  • 11 appartementen met 3 slaapkamers, en
  • 1 appartement met 4 slaapkamers

Antares ligt aan de Plejadenlaan in Sint-Lambrechts-Woluwe, tussen het centrum van Brussel, Brussels International Airport, de Europese wijk en de NAVO. Het is uitstekend bereikbaar met de auto, dicht bij de afrit ‘Evere-Woluwe’ van de E40 en wordt ook bediend door verschillende bushaltes.

De onmiddellijke omgeving biedt een zeer gevarieerd aanbod aan enseignes, zoals Cora, Aldi, Lidl, Action, Colruyt en Trafic, alsook twee sportzalen.

Circulariteit

Circulariteit is een van de waarden van Inclusio. Daarom zal de draagstructuur van het gebouw bewaard blijven, net als het merendeel van de gevels. Een groot deel van de zorgvuldig gedemonteerde binnenuitrusting zal hergebruikt worden. Andere elementen worden doorverkocht.

De nieuwe, duurzame interieurafwerking zal tevens gemakkelijk demonteerbaar zijn. De keuze van de materialen werd bepaald op basis van levensduur en onderhoudsgemak. Bijzondere aandacht werd ook besteed aan de toegankelijkheid van de technieken, zodat er bij eventuele problemen gemakkelijk ingegrepen kan worden.

De ondergrondse parkeergarage wordt behouden en aangepast om plaats te bieden aan 131 wagens en 139 fietsen.

Groenvoorzieningen: op de gemeenschappelijke ruimte is de aanleg van een collectieve moestuin gepland.

De verrichting

Inclusio heeft in april 2019 het vastgoedcertificaat van het voormalige kantoorgebouw Antares, gelegen aan de Plejadenlaan in Sint-Lambrechts-Woluwe, verworven van het fonds Immo-Antares.

De totale investering van de herbestemming bedraagt iets meer dan 12 miljoen EUR.

De bouwvergunning werd in april 2020 toegekend door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de oplevering is gepland voor eind 2021.

Het brutohuurrendement zal ongeveer 4% bedragen. Alle studio’s en appartementen worden voor 27 jaar verhuurd aan het Sociaal Verhuurkantoor van Sint-Lambrechts-Woluwe.

De huurder

Het SVK van Sint-Lambrechts-Woluwe streeft naar een dubbel doel:

• Garanderen aan de eigenaren die hen het beheer van hun woning toevertrouwen, dat de huur betaald wordt en dat het dagelijks beheer van hun eigendommen opgevolgd wordt.
  • Voldoen aan de huurbehoeften van een cliënteel dat voldoet aan bepaalde inkomensvoorwaarden. De huurders genieten bovendien een regelmatige en gepersonaliseerde sociale opvolging.

Perscontact :

Gunther De Backer
Gunther De Backer Partner, Backstage Communication
Over Inclusio

Inclusio is een vennootschap naar Belgisch recht die actief is in de sociale vastgoedsector in België. Het initiatief kreeg eind 2014 vorm toen drie partners hun activiteiten op gebied van sociaal vastgoed verenigden: Degroof Petercam (via een dochteronderneming), Kois en Re-Vive. Verder zullen deze drie ook de promotors van de Vennootschap worden nadat het statuut als publieke GVV werd goedgekeurd. Inclusio is het resultaat van de omvorming van de vennootschap genaamd Bon Pasteur NV in 2014, die werd opgericht in oktober 2011 door Degroof Petercam. Na de constructie en de oplevering van een eerste residentieel project in Evere, met de naam Bon Pasteur, voerde Inclusio tussen 2015 en 2019 verschillende kapitaalverhogingen uit, waarvan de laatste in april 2019. Dankzij deze kapitaalverhogingen staat het eigen vermogen van de Vennootschap op bijna EUR 92 miljoen en is haar aandeelhouderschap geleidelijk aan toegankelijk gemaakt voor talrijke beleggers, waaronder publieke en private gekwalificeerde beleggers, vzw’s en particulieren. Haar eigen vermogen, gecombineerd met de kredietlijnen, heeft Inclusio in staat gesteld haar investeringsactiviteiten te ontwikkelen, voornamelijk in betaalbare huurwoningen, in de gehandicaptensector en in de sociale infrastructuur. Hierdoor heeft ze een portefeuille opgebouwd die per 31 augustus 2020 gewaardeerd wordt op EUR 141 miljoen.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.inclusio.be.

Inclusio
Herrmann-Debrouxlaan 40